Tomatis-módszer tanulási nehézségek esetén – hogyan segíti az olvasási nehézség, a diszlexia és a szövegértés fejlődését?

A tanulási nehézségek hátterében gyakran nem csupán motivációs vagy figyelmi problémák állnak, hanem az idegrendszer észlelési és feldolgozási nehézségei. Az egyik leggyakoribb terület az olvasási nehézség és a diszlexia, amely sok gyermeket érint – gyakran anélkül, hogy az intelligenciával vagy a tanulási kedvvel bármilyen összefüggésben állna.

A Tomatis-módszer idegrendszeri szinten közelíti meg ezeket a problémákat: a hallási feldolgozás újratréningezésével segíti az olvasás, a szövegértés és a koncentráció fejlődését.

A hallás és az olvasás kapcsolata
Az olvasás nem csupán vizuális folyamat. A betűk hangokká alakítása, majd ezek összeolvasása hallási feldolgozáson alapul.A diszlexiás vagy olvasási nehézséggel küzdő gyermekeknél gyakori, hogy az auditív feldolgozás (hangmegkülönböztetés, ritmusérzék, beszédhang-analízis) éretlenül működik.Ha az agy nem képes pontosan megkülönböztetni a hangokat, az olvasás tanulása bizonytalanná, fárasztóvá és frusztrálóvá válik.
A Tomatis-módszer a hallási figyelem és a hangfeldolgozás újrahuzalozásával éppen ezen a gyökérszinten hat. A cél, hogy a gyermek ne csak halljon, hanem aktívan figyeljen a hangokra – ez a hatékony olvasás és szövegértés alapfeltétele.


Hogyan működik a Tomatis-módszer tanulási nehézség esetén?
A Tomatis-tréning során a gyermek speciálisan feldolgozott zenét hallgat (klasszikus művek, főként Mozart és gregorián), amelyet egy elektronikusan módosított frekvenciaváltó rendszer irányít.

A fejhallgató egyszerre közvetít hangot lég- és csontvezetésen keresztül, így az agy különböző területei aktiválódnak.

Ez a váltakozó stimuláció serkenti az agytörzsi hallási feldolgozást, a figyelmi hálózatokat és a bal agyféltekét, amely a beszédértés, az olvasás és az írás fő központja.


Kutatások és gyakorlati tapasztalatok szerint a Tomatis-módszer:
- javítja a fonémahallást (hangok megkülönböztetésének képességét),
- fejleszti a hallási memóriát és a ritmusérzéket,
- növeli a koncentrációs időtartamot,
- és elősegíti a jobb–bal agyfélteke közötti együttműködést, ami elengedhetetlen az olvasás gördülékenységéhez.


Olvasási nehézség és diszlexia – mit tapasztalhatunk a Tomatis-tréning után?
A diszlexia nem egyszerűen betűtévesztés: komplex feldolgozási zavar, amely érinti a hallást, látást, figyelmet és mozgáskoordinációt is.

A Tomatis-tréning során sok gyermeknél figyelhető meg:

- pontosabb hang–betű megfeleltetés,
- könnyebben felismerhető szóképek,
- nő a szövegértés,
- gyorsabb, folyamatosabb olvasás,
- csökken az olvasási fáradékonyság.

A tanulási nehézséggel küzdő gyerekeknél a Tomatis-módszer nemcsak az olvasást javítja, hanem az önbizalmat, a tanuláshoz való hozzáállást is. Amint a gyermek kevesebb kudarcot él meg, motiváltabbá válik, szívesebben vesz részt az iskolai feladatokban.

A szövegértés fejlődése a Tomatis-hallástréning során
A szövegértés nem pusztán technikai olvasás, hanem aktív agyi feldolgozás.A hallási figyelem fejlesztésével a gyermek könnyebben követi a történetek logikáját, megérti a mondanivalót, és emlékezni tud a hallott vagy olvasott információkra.

Ez különösen fontos a tanulási nehézségek és diszlexia esetén, hiszen a gyerekek gyakran éppen az értelmezésnél akadnak el.
A Tomatis-módszer során a jobb és bal fül felváltott ingerlése segíti az agyféltekék közti kommunikációt, ami javítja a nyelvi feldolgozást és a szövegértést. A tréning után a gyerekek figyelmesebben hallgatják a tanári magyarázatokat, pontosabban jegyzik meg az utasításokat, és magabiztosabban olvasnak hangosan is.


Szakmai tapasztalat – miért működik a Tomatis-módszer tanulási nehézség esetén?
A módszer nem helyettesíti a logopédiai vagy fejlesztőpedagógiai terápiát, de idegrendszeri előkészítést ad hozzájuk.Amikor az agy hallási és figyelmi rendszere rugalmasabbá válik, a gyermek fogékonyabb lesz a tanulási helyzetekre, és a megszerzett tudást könnyebben integrálja.

Így a Tomatis-tréning kiválóan kiegészíti:
- a logopédiai diszlexia-fejlesztést,
- az olvasástechnikai gyakorlást,
- és az iskolai korrepetálást is.



Kutatási összefoglaló táblázat – Tomatis-hangterápia diszlexiában (Malak et al., 2017)

Kutatás elemeLeírás
Teljes címThe role of Tomatis sound therapy in the treatment of difficulties in reading in children with developmental dyslexia
SzerzőkMalak R., Mojs E., Ziarko M., Wajszczyk B., Gajewska E.
Megjelenés éve2017
Publikáció helyeJournal of Psychology and Cognition, 2(2):118–125.
Kutatás típusaKvantitatív, kontrollcsoportos kísérleti vizsgálat
CélA Tomatis-hangterápia hatásának vizsgálata fejlődési diszlexiával élő gyermekek olvasási, memória- és percepciós képességeire.
Résztvevők 78 gyermek (25 lány, 53 fiú), 7–12 éves, diagnosztizált fejlődési diszlexiával.
CsoportokKezelési csoport: Tomatis-hangterápia (10–15 alkalom, 60–90 perc/alkalom).  
- Kontrollcsoport: hagyományos fejlesztőpedagógiai foglalkozások, hangterápia nélkül.
Módszertan / Eszközök- Tomatis „Electronic Ear” hallás-stimulációs eszköz 
- „Łatysz” értelmetlen szóolvasási teszt
- Rövid távú fonológiai és auditív memória tesztek 
- Vizuális percepciós feladatok
Vizsgált változók- Helyesen olvasott szavak száma
- Vizuális percepció pontszáma
- Fonológiai rövid távú memória   
- Auditív rövid távú memória
Fő eredmények- Szignifikáns javulás az olvasási pontosságban a Tomatis-csoportban.   
- Jelentős korreláció:     
• Helyesen olvasott szavak ↔ Vizuális percepció (p = 0,04)     
• Fonológiai memória ↔ Auditív memória (p = 0,04)   
- A kezelési csoportban általános javulás mutatkozott a figyelem és a rövid távú memória területén is.
Eredmények gyakorlati példákkal- A gyerekek a tréning után pontosabban olvasták az értelmetlen szavakat („frab”, „losp”, „tonip”).  
- A betűtévesztések (pl. „b” ↔ „d”, „p” ↔ „q”) száma a tréning után csökkent.  
- A szülők és tanárok fokozott figyelmet, jobb önbizalmat és csökkenő olvasási hibákat észleltek.
KövetkeztetésA Tomatis-hangterápia javíthatja a diszlexiás gyermekek fonológiai tudatosságát, olvasási pontosságát és memóriafunkcióit, ezért kiegészítő terápiaként hasznos lehet a hagyományos fejlesztések mellett.
Korlátok- Kismintás, rövid időtartamú vizsgálat.   
- Hosszú távú hatásokat nem mérték.   
- Nem volt minden esetben független kontroll.
Forrás Malak R, Mojs E, Ziarko M, Wajszczyk B, Gajewska E. The role of Tomatis sound therapy in the treatment of difficulties in reading in children with developmental dyslexia. J Psychol Cognition. 2017;2(2):118–125.
https://www.alliedacademies.org/abstract/the-role-of-tomatis-sound-therapy-in-the-treatment-of-difficulties-inrnreading-in-children-with-developmental-dyslexia-6318.html