Autizmus és Asperger-szindróma fejlesztése – hogyan segíthet a Tomatis-módszer?


Az autizmus és az Asperger-szindróma olyan fejlődési eltérések, amelyekben az idegrendszer másképp dolgozza fel az információkat.
Sok autizmussal vagy Asperger-szindrómával élő gyermek különösen érzékeny a hangokra, zajokra, érintésre, és nehezen tudja kiszűrni a külvilág ingereit.
A Tomatis-módszer abban segít, hogy az agy újra megtanulja helyesen feldolgozni ezeket a hangokat, így a gyermek nyugodtabban reagál, figyelmesebbé válik, és jobban tud kommunikálni.


Az autizmus és Asperger-szindróma idegrendszeri háttere

Az autizmus spektrumzavar (amelynek egyik enyhébb formája az Asperger-szindróma) esetében a gyermek agya egyszerre túl sok információt kap, és nem tudja mindet megfelelően szűrni.

A hangok, fények, mozdulatok vagy akár a társas helyzetek is túlterhelhetik az idegrendszert.

Ez gyakran magyarázza a visszahúzódást, a megszokott viselkedési mintákhoz való ragaszkodást vagy az érzelmi kilengéseket.A Tomatis-módszer a fülön keresztül hat az agyra. A hallási és egyensúlyi rendszer ingerlésével kiegyensúlyozza az idegrendszeri működést, ezáltal javítja az érzékelést, a figyelmet és az önszabályozást – mindazokat a területeket, amelyek az autizmus és Asperger-szindróma esetén különösen fontosak.


Hogyan működik a Tomatis-módszer autizmus és Asperger-szindróma esetén?

A gyermek a fejhallgatón keresztül különlegesen feldolgozott, változó frekvenciájú zenét hallgat – főként Mozart-műveket, gregorián énekeket, vagy az édesanya hangját szűrt formában.

A zene egyes hangjai felébresztik a hallási figyelmet, és segítenek, hogy az agy újra „tanulja”, hogyan kell hatékonyan feldolgozni a beérkező hangokat.

Az autizmus és Asperger-szindróma fejlesztése során a Tomatis-módszer:

  • csökkenti a hangérzékenységet,
  • javítja a figyelmet és a koncentrációt,
  • támogatja a beszéd és kommunikáció fejlődését,
  • oldja a szorongást és feszültséget,
  • segíti a szociális kapcsolódást és az önkifejezést.

Mivel a hallás és az egyensúly szorosan kapcsolódik egymáshoz, a Tomatis-tréning a testtudatot és a mozgáskoordinációt is fejleszti – ezáltal a gyermek magabiztosabban mozog, reagál, és jobban érzi a saját testét.


Kommunikáció és kapcsolódás fejlesztése

Sok autizmussal vagy Asperger-szindrómával élő gyermek számára a beszéd és a kommunikáció különösen nehéz.

Nem mindig értik, hogy egy hang milyen érzelmet fejez ki, vagy mit jelent a hanglejtés, a ritmus, a hangsúly.

A Tomatis-hallástréningben ezek a finom hallási különbségek fokozatosan „újraélednek”, így a gyermek nemcsak jobban hallja, hanem jobban is érti a beszédet.

 A tapasztalatok szerint a Tomatis-tréning után:

  • a gyermek többet és szívesebben kommunikál,
  • gyakrabban néz szemkontaktust,
  • nyitottabbá válik a kapcsolódásra,
  • és kevesebb düh- vagy stresszreakciót mutat.

Ezek a változások nem erőltetett tanulásból fakadnak, hanem abból, hogy az idegrendszer kiegyensúlyozottabbá válik, és a kommunikáció természetes módon elindul.


Érzelmi biztonság és szenzoros egyensúly

Az autizmus és az Asperger-szindróma gyakran együtt jár érzelmi feszültséggel, alvásproblémákkal, túlzott éberséggel vagy zárkózottsággal.

A Tomatis-módszer hatása nemcsak a hallásban, hanem az egész érzelmi állapotban megmutatkozik: a gyermek nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb, és jobban viseli a változásokat.

Ez azért lehetséges, mert a halláson keresztül a módszer a belső egyensúlyt és biztonságérzetet is támogatja.


Tapasztalatok és eredmények

Fejlesztő szakemberek szerint a Tomatis-módszer autizmus és Asperger-szindróma esetén különösen akkor hatékony, ha más fejlesztésekkel együtt alkalmazzák – például logopédiai, mozgásfejlesztő, vagy szenzoros integrációs terápiával kombinálva.

A Tomatis-tréning segít „megágyazni” ezeknek a folyamatoknak: amikor a gyermek agya nyitottabb és kiegyensúlyozottabb, minden más fejlesztés is gyorsabban halad.


Sok szülő arról számol be, hogy a tréning után:

  • a gyermek többet beszél, énekel, mosolyog,
  • nő a figyelme és kitartása,
  • kevesebb dühkitörés és stresszreakció jelentkezik,
  • és javul a kapcsolódása a családtagokhoz és kortársakhoz.