Tomatis-módszer és beszédindítás – hogyan segíti a hallás újratanítása a beszéd fejlődését?


A Tomatis-módszer egy különleges, idegrendszeri fejlesztő eljárás, amely a hallás és a kommunikáció kapcsolatán keresztül támogatja a gyermek fejlődését. Különösen hatékony azoknál a kisgyermekeknél, akiknél a beszédindítás nehezen indul be, elmarad a szókincs, vagy a beszédfejlődés üteme lelassult. 

A beszédindítás időszaka az egyik legérzékenyebb fejlődési szakasz a gyermek életében. Ilyenkor az agy, a hallás, a mozgás és az érzelmi biztonság szorosan együttműködik. A Tomatis-módszer pontosan ezen a kapcsolatrendszeren dolgozik – újrahuzalozza a hallási feldolgozást, ezzel teremtve alapot a beszédindítás természetes elindulásához.


Mi történik a beszédindítás folyamatában?

A beszéd nem csupán „kimondott szó”, hanem összetett idegrendszeri működés eredménye.

A beszédindítás során az agy hangokat, ritmust, dallamot észlel, majd ezekből tanulja meg az artikulált kommunikációt. Ha a gyermek nem hallja pontosan vagy nem tudja jól feldolgozni a hangokat, az gátolhatja a beszéd elindulását.A Tomatis-módszer a hallás figyelmi és idegrendszeri szintjét fejleszti. Speciális, váltakozó frekvenciájú zenéket (főként Mozartot és gregoriánt) hallgat a gyermek egy különleges, beépített mikrofonnal és csontvezetéses rendszert tartalmazó fejhallgatón keresztül.

Ezek a hangok serkentik a központi idegrendszert, újraaktiválják a hallási figyelmet, és segítik a beszédindítás idegrendszeri előkészítését.


Hogyan segít konkrétan a Tomatis-módszer a beszédindításban?

  1. Fejleszti a hallási figyelmet – a gyermek megtanulja „figyelni” a hangokra, nem csak hallani azokat.
  2. Aktiválja a beszédhez kapcsolódó agyterületeket – különösen a bal agyféltekét, amely a nyelvi feldolgozásért felelős.
  3. Erősíti a hallás–mozgás–beszéd összekapcsolódását – ez kulcsfontosságú a beszédindítás szempontjából.
  4. Csökkenti a szorongást és a feszültséget – sok gyermeknél a beszéd elmaradását a belső bizonytalanság is gátolja.
  5. Támogatja az utánzást és az önkifejezést – a gyermek magabiztosabban kezd hangokat, szavakat utánozni, majd önállóan megszólalni.


A Tomatis-módszer hatása a beszédindítás különböző szakaszaiban

  • Beszéd előtti szakaszban:
    A Tomatis-tréning serkenti az idegrendszert, fejleszti a figyelmet és a hallási feldolgozást, így előkészíti a beszédindítást.
    A gyerekek gyakran a tréning után kezdik el utánozni a hangokat, reagálni a nevükre vagy dallamokra.
  • A beszéd megindulásakor:
    Gyakran tapasztalható, hogy a Tomatis-program hatására a gyermek szóban is kifejezőbbé válik, bővül a szókincse, és könnyebben formál hangokat.
    A beszédindítás folyamata ilyenkor fokozatosan felgyorsul.
  • A már elindult, de elakadt beszéd esetén:
    A módszer segít újra aktiválni a hallási figyelmet, ezzel támogatva a további fejlődést, artikulációt és beszédértést.


Milyen gyermekeknél érdemes alkalmazni a Tomatis-módszert beszédindítás céljából?

  • késleltetett beszédfejlődés esetén
  • autizmus spektrumzavarban
  • szenzoros feldolgozási nehézségnél
  • figyelemzavar és kommunikációs késés esetén
  • megkésett beszédindításnál
  • hallási érzékenységgel küzdő gyermekeknél


Mit tapasztalnak a szülők a Tomatis-tréning után?

A legtöbb szülő arról számol be, hogy gyermeke nyitottabbá, érdeklődőbbé és beszédesebbé válik.

Gyakran először csak hangadás, dúdolás, majd egyszerű szavak jelennek meg, később pedig a mondatok is.

A beszédindítás tehát nem erőltetett gyakorlás eredménye, hanem a Tomatis-módszer által újrahangolt idegrendszer természetes válasza.