
A magatartászavar egyre gyakoribb probléma az iskolás és óvodás korú gyermekek körében. A viselkedési nehézségek mögött gyakran idegrendszeri éretlenség, figyelmi zavar, szenzoros túlérzékenység vagy érzelmi bizonytalanság áll. A Tomatis-módszer az idegrendszer működésének hangokon keresztüli szabályozásával segít abban, hogy a gyermek viselkedése kiegyensúlyozottabbá váljon, és a magatartászavar fokozatosan enyhüljön.
A magatartászavar nem egyszerű „rossz viselkedés”. A legtöbb esetben a gyermek nem tudja, hogyan kezelje a belső feszültségeit, impulzusait vagy szorongásait.
Idegrendszeri szinten ilyenkor az érzelmi szabályozás és a figyelmi kontroll nem működik megfelelően. A gyermek reagál, mielőtt gondolkodna; túlérzékeny bizonyos ingerekre (hangokra, fényekre, érintésre); vagy épp ellenkezőleg, túlzottan passzív, elzárkózó.A Tomatis-módszer nem a tüneti viselkedést célozza, hanem az idegrendszeri működés rendezésén keresztül segít abban, hogy a gyermek képessé váljon az önszabályozásra. Ez az egyik legfontosabb feltétele annak, hogy a magatartászavar csökkenjen.
A Tomatis-tréning során a gyermek különlegesen szűrt, frekvenciában váltakozó zenét hallgat (többnyire Mozart-műveket és gregorián dallamokat), speciális, csont- és légvezetéses fejhallgatón keresztül.
Ez a hangstimuláció a hallás, az egyensúlyrendszer és az érzelmi agy (limbikus rendszer) közvetlen kapcsolatait aktiválja.
A magatartászavar esetén ez azért fontos, mert:
A magatartászavar hátterében gyakran egyensúlyhiány áll az idegrendszeri aktiváció és gátlás között.
A Tomatis-tréning a központi idegrendszer „újrahuzalozásával” segíti az optimális arousal-szint (éberségi állapot) kialakulását.
Amikor az agy eléri ezt az egyensúlyt, a gyermek képes lesz:
A magatartászavar így nem „megszűnik”, hanem átalakul: a gyermek megtanulja szabályozni önmagát, és a környezet felé kiszámíthatóbb viselkedést mutat.
A Tomatis-módszer előnyei magatartászavar esetén:
A szülők gyakran arról számolnak be, hogy gyermekük nyugodtabb, együttműködőbb, és könnyebben kezelhetővé válik. A tanárok is észreveszik a változást: a gyermek jobban figyel az órán, kevésbé zavarja meg a csoportmunkát, és pozitívabban reagál a visszajelzésekre.
A magatartászavar komplex jelenség, ezért a Tomatis-módszer más fejlesztésekkel együtt alkalmazva hozza a legjobb eredményt.
Különösen jól kiegészíti:
A Tomatis-tréning az alaphangolást végzi el az idegrendszerben: amikor a gyermek hallása és figyelmi rendszere rendezettebbé válik, minden más fejlesztés hatékonyabban működik.