Tomatis módszer

Mi az a Tomatis módszer?

A Tomatis-módszer egy neuroszenzoros stimulációs eljárás, amely a hallás és a központi idegrendszer közötti kapcsolat fejlesztésével támogatja a tanulást, a kommunikációt, az érzelmi egyensúlyt és a viselkedést. Alapítója Dr. Alfred Tomatis fül-orr-gégész, aki az 1950-es évektől kezdve kutatta a hallás szerepét az agyműködésben, beszédfejlődésben és idegrendszeri érésben. Módszerét több,mint 60 éve sikeresen alkalmazzák világszerte. Felfedezését és megfigyeléseit elismerte és bizonyítottnak tekinti a Párizsi Természet és Orvostudományi Akadémia.

Ez egy speciális hallás/hallgatástréning, mely a hallószerven keresztül, hanghullámok segítségével stimulálja a központi idegrendszert, ezáltal javítva a kognitív, motoros, érzelmi és szociális képességeket.


Milyen esetekben segít?

  • tanulási zavarok: az írás, a helyesírás, az olvasás és a számolás zavara (diszgráfia, diszortográfia, diszlexia, diszkalkulia)
  • kommunikációs zavar, beszédfejlődési zavar, megkésett beszédfejlődés, beszédértési problémák, logopédiai problémák, mutizmus, afázia
  • igazolt vagy feltételezett fejlődési zavar
  • méhen belül vagy a születéskor történt sérülés (pl. oxigénhiányos állapot), koraszülöttek fejlődési lemaradása esetén
  • ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitás) / ADD
  • figyelemzavar, koncentrációzavar, magatartászavar
  • metakommunikációs (szemkontaktus, hanghordozás, hangsúly, ritmus) problémák
  • apraxia, fejlődési diszpraxia (fejlődési koordinációs zavar): motoros, orális és verbális diszpraxia
  • nem megfelelő-, megkésett mozgásfejlődés; motoros és koordinációs problémák, gyenge finommotorika
  • Down-szindróma
  • autizmus spektrum zavar, Asperger szindróma
  • érzelmi zavar, szorongás, depresszió, kiégés
  • ingerlékenység, agresszió tünetei esetén
  • stroke utáni rehabilitáció


A módszer fő célja az idegrendszer újrahangolása, amelyet speciálisan módosított hangokon – különösen Mozart zenéin és az édesanya hangján – keresztül végeznek.

A hangokat egy különleges fejhallgatón keresztül juttatják el a fülbe, amely a légvezetés mellett csontvezetéses hangátvitelt is használ, hogy közvetlenül stimulálja a belső fület és azon keresztül az agyat. Az akusztikus ingerlés direkt módon az agy aktivitását is növeli. 

Tudományos tanulmányok leírják, hogy az auditív stimuláció pozitív hatással van az olyan kognitív funkciókra, mint a figyelem, a memória, a tanulás és a nyelvi fejlődés.


Tomatis szerint a fül fő funkciója nem a hallás, hanem a hallgatás!  A hallás, egy velünk született képesség, mely passzív, míg a hallgatás tudatosan zajlik, aktív, mentális folyamat, koncentrálást, figyelmet koncetrációt igényel. A hallgatás az egy tanult készség. A módszer alapvető célja a hallgatásfunkció erősítése, melynek következtében javul a tanulás minősége, fejlődik a kommunikáció és a nyelvi képesség, javul a szociális viselkedés. 

A fül nem csak a hallás, hanem az egyensúlyozás érzékszerve is. Ma már tudjuk, hogy a hallás és az érzelmek kezelése egymással összefügg, hogy a fül energiaforrás az agy számára, hatással van a motoros készségekre és a testtartásra.

A hanghullámok hordozta információ áthuzalozza az agyat a neuroplaszticitásnak köszönhetően és esélyt ad arra, hogy az idegrendszer újra szervezze önmagát.


Tanulási nehézség, Segítség a tanulásban

A hallgatás, azaz a hallási észlelés jelentős szerepet játszik a tanulási képességek alakulásában, az érzelemszabályozás, a kommunikáció és a beszéd fejlődésében.

Ha a hallásészlelés nem megfelelő, akkor a beszédészlelés és a beszédértés is sérül. Az írás és az olvasás alapja is az, hogy a gyermek a beszédhangokat meg tudja különböztetni. Ha ez nem megfelelően működik, számíthatunk arra, hogy a gyermeknél tanulási zavar (diszlexia, diszgráfia) jelentkezik.

A hallásészlelési és feldolgozási zavarok komoly problémákat okozhatnak az iskolai teljesítményben, a szociális viselkedésben, az érzelmi fejlődésben, hiszen ezen probléma esetén a központi idegrendszer a hallott információt nem kellő gyorsasággal,hatékonysággal és pontossággal dolgozza fel,mely tanulási nehézségekhez vezet. A. Tomatis elméletével összhangban, a jelenlegi kutatások alátámasztják, hogy a hallásfeldolgozás egy dinamikus agyi folyamat, melyet olyan kognitív működések befolyásolnak, mint a figyelem, a memória. Vagyis, a Tomatis tréning alatt, agyunk megtanul jobban figyelni, koncentrálni, ami az iskolai teljesítmény javulásához vezet.


Észlelésünk kezdete: anyahang

Hallásészlelésünk fejlődése már az anyaméhben kezdődik. Tomatis volt az elsők között aki leírta, hogy a magzat a 18. héttől hall a csontján ketresztül és a fül nagy szerepet játszik az egyensúlyérzékben, testtartásban, izomtónusban, valamint a kognitív és érzelmi fejlődésben.

Az érzékszervi stimuláció fő forrása a magzatnak az édesanyja hangja,amit csontvezetésen keresztül hallja. A magzat erre a hangra kezd figyelni és reagálni. Megállapította, hogy a méhen belüli hallás és hallásészlelés kritikus fontosságú és alapja az érzelmi kötődés szociális viselkedés tanulási folyamat fejlődéséhez, és a jövőben a kognitív fejlődésében.

Ha bármi oknál fogva a magzat nem megfelelően reagál erre az érzékszervi stimulációra, az észlelési zavarok formájában nyilvánul meg a későbbiekben. Amennyiben a hallásészlelés nem megfelelő, akkor a beszédértés is sérül. Ha a beszédértés nem megfelelő az írás, olvasásban is probléma lehet, vagyis kialakul a tanulási zavar, diszlexia, diszgráfia. 

A hallási észlelés fontos szerepet játszik a tanulási képességek alakulásában, érzelemszabályozásban, kommunikációban.

Ezért, a gyerekeknél végzett tréning fontos állomása az u.n. „Anyahangos szakasz”, ahol az édesanya előre felvett hangját szűrjük, a speciális fejhallgatón keresztül, mintegy rekonstruáljuk a magzatkori hanghatásokat.

A módszer során alkalmazott magzatkori hanghatások rekonstruálása pontosan azt teszi lehetővé, hogy az anyaméhben nem megfelelően feldolgozott ingereket, újra átélhesse a hallgató és mintegy „kijavítsa a hibákat”.

Ennek a stimulációnak köszönhetően az idegrendszer lehetőséget kap arra, hogy újraszervezze önmagát, kijavítsa az ingerek akkori hibás észlelését, feldolgozását.


Hogyan történik a Tomatis tréning?

Tomatis módszere az agy stimulálásához az emberi beszéd-és énekhangot (az édesanya és a saját hang), illetve a zenét (Mozart, gregorián énekek) használja.

Ennek a stimulációnak köszönhetően az idegrendszer lehetőséget kap arra, hogy újraszervezze önmagát, kijavítsa az ingerek akkori hibás észlelését, feldolgozását.

A hanghullámok hordozta információ és energia áthuzalozza az agyat a neuroplaszticitásnak köszönhetően, a módszer a hallórendszer stimulálásával újjáépíti mind a hallási, mind az egyensúlyi funkciókat. Az idegrendszer integratív funkciói egyensúlyi és más érzékszervi ingerek adásával növelhetők, ezáltal az idegrendszeri érés serkenthető.


Hogyan történik a gyakorlatban?

A Tomatis tréninget egy speciális berendezéssel, az ”elektromos füllel” végezzük, illetve egy speciális fejhallgatóval, mely nem csak légvezetés útján (füleken keresztül), hanem csontvezetés útján is (a fejhallgatóba épített csontrezgő segítségével) képes a megfelelően manipulált, egyénre szabott hangingert eljuttatni a belső fülbe.

Első lépés mindig a szülő/szülőkkel történő konzultáció, illetve egy hallásészlelési teszt.


Tomatis tréning a gyakorlatban

megelőzi a szülővel/szülőkkel történő konzultáció és egy hallásteszt (hallásészlelési teszt). Ez egy kiterjesztett hallásvizsgálat.

Elsődleges célja a tesztelésnek nem a hallószerv épségének a vizsgálata, hanem a hallott információ idegi feldolgozásának, a hallás észlelésének a vizsgálata. Többek között a hanghullámok légvezetéses és csontvezetéses úton történő észleléséről, feldolgozásáról, az agyféltekék működéséről, a hangdifferenciálás képességéről. A teszt eredményéből következtethetünk arra, hogy a fennálló problémák hátterében van-e hangészlelési zavar.

A Tomatis tréning egymásra épülő blokkokból áll. 

Első blokk – 15 egymást követő nap, minden nap 2 óra zenehallgatás. A 15 napos tréning után szünet következik (általában 4 hét).

Második blokk – 8 egymást követő nap, szintén 2 óra hallgatással, majd ismét kb. 4 hét szünet.

Harmadik blokk – aktív szakasz, szintén 8 nap. Ebben a szakaszban már a napi 2 órából 30-60 perc mikrofonos munka zajlik (szótagokat, szavakat ismétel, felolvas vagy énekel) miközben saját hangját hallja a fejhallgatóban, ezzel lehetőséget biztosítva, hogy a gyermek kontrollálja, kijavítsa saját magát.

Autistáknál, Asperger-szindrómánál a harmadik blokk igény szerint megismételhető, akár többször is.

A tréning alatt a gyerekek játszathatnak, kreatív tevékenységet (rajzolás, kifestés, gyöngyfűzés, gyurmázás stb.) folytathatnak. Ami nem megengedett, az a beszélgetés, telefonozás, olvasás és evés.

A tréninget minden esetben szülővel együtt végezzük, (lehetőleg édesanyával) aki a gyermekkel egy időben, egy másik helyiségben szintén Mozart, gregorián zenét hallgat, a számukra beállított frekvenciákkal. Ez segíti a tréning hatékonyságát, mivel hozzájárul a lelki egyensúly megtalálásához, és segít a gyermekben zajló változás átérzésében.

Egyéb információ: A Tomatis tréning nem helyettesíti, csak kiegészíti az orvosi és/vagy pszichológiai vizsgálatot és terápiát. Nem orvosi módszer, nem egészségügyi szolgáltatás!


Kinek ajánlott a Tomatis tréning?

A Tomatis tréning a legtöbb nehézség és rendellenesség leküzdésére használható, bármely életkorban.

Tomatis tréning segítséget nyújt a gyermeknek, ha

  • fejlődése nem korának megfelelő: beszédfejlődési-, beszédészlelési-, beszédértési-, logopédiai problémák, megkésett beszédfejlődés, diszfázia, szegényes szókincs, megkésett mozgásfejlődés, koordinációs zavar, nem megfelelő nagymozgás vagy finommotorika, fejletlen egyensúly
  • iskolai problémákkal küzd: diszlexia, diszgráfia, diszortográfia, diszkalkulia, figyelemzavar, tanulási nehézség, helyesírási problémák,
  • számára az idegennyelv tanulása nehézséget okoz (a nyelvtanulás fontos alapja a fonológiai tudatosság, a Tomatis tréning a fonológiai tudatosság növelésével segíti a nyelvtanulást)
  • szokatlan, furcsa a viselkedése: hiperaktív, agresszív, impulzív, álmodozó, szorongó, mutista, önállótlan, viselkedési-, érzelmi-, kötődési- vagy érzékszervi feldolgozási zavara van, autizmus spektrum zavarral vagy/és ADHD-val diagnosztizálták
  • veleszületett rendellenessége van (pl. Down-szindróma)
Kérdéseid vannak a fejlesztés lehetőségeiről? 
Vedd fel velem a kapcsolatot és egyeztessünk egy ingyenes telefonos konzultáció keretében!

Lisztóczkiné Nádházi A. Nóra
Neurofeedback és Tomatis tréner
+36 70 639 0713